
Diversities in the Macedonian Media reporting during the wars 
in former Yugoslavia 

 
Biljana Velickovska, Viktorija Dimitrovska, Sead Dzigal 
 
Introduction 

It probably won’t be an understatement if we say that the development of the print 
media in Macedonia during the nineties, after the break up of former Yugoslavia, is not 
very different from the other countries which went through the similar process of post-
socialist transition. However, fragmentation and consequential positioning of the main 
actors in this part of the media business has its own local specifics and tendencies, among 
which as most prominent we can mention their inconsistency and partisan-like style of 
work. While the TV media tried their fortunes almost right after the monopoly of the state 
media was revoked (e.g. RTA TV started transmitting in 1992 and A1 TV broadcasted its 
first program in 1993), the print media needed almost five years to take the first steps 
(Sopar: 2003). Before the actual onset of the daily newspapers in Macedonia, 
which started in 1996, the only enterprise publishing daily newspapers was NIP 
“Nova Makedonija” which produced 4 dailies, two in Macedonian language 
(Nova Makedonija, Vecer), one in Albanian language (Flaka) and one in Turkish 
language (Birilik). Beside this, NIP “Nova Makedonija” was distributing nine 
more editions, targeting different groups of readers (ibid).       

The first daily newspaper to break this firm monopoly was “Dnevnik” (1996), 
and then followed: “Fakti” daily newspaper in Albanian language (1998), 
“Makedonija Denes” in 1998, “Utrinski vesnik” (1999), “Vest” (2000), “Roma 
Times” (daily newspaper in Roma language, 2003), “Vreme” (2004) and “Koha Ditore” 
(in Albanian language, 2004). Concerning the weekly newspapers, they had similar time-
line of emerging, “Fokus” in 1995, “Denes” (1997), “Start” (1999), “Kapital” (1999), and 
finally “ZUM”, “Aktuel” and “Lobi” (in Albanian) in 2000.  
 
Methodology 

In an attempt to shed a light on the way Macedonian print media were covering the 
wars in former Yugoslavia, the method of so called quantitative and qualitative analysis 
was applied specifically concerning the articles published in the Nova Makedonija and 
Flaka newspapers during three defined periods of reporting (i.e. beginning of the war in 
Slovenia, the massacre on the Sarajevo green-market and the start of the Kosovo 
conflict). In the analysis the following elements were included:  
 
-main headlines and subtitles for the aforementioned events; 
-genre and structure of the articles; 
-number of the page where the article is published, in reference to the priority of the news 
-author of the text (journalist, news agency); 
-sources for the information; 
-photographs accompanying the text; 
 

Why is this research focusing only on Nova Makedonija and Flaka? Considering the 
specifics of the Macedonian media, especially Macedonian print media, several 

 1



arguments should be mentioned. In the first period of the research (25 June to 02 July 
1991) Nova Makedonija and Vecer (both printed by NIP Nova Makedonija) where the 
dominant duo of daily newspapers and Flaka was the only daily newspaper in Albanian 
language in Macedonia. The position they had is clearly signaling what the potential 
influence on the readers was.   

During the second period of the research (5 February 1994 to 12 February 1994) the 
positions of Nova Makedonija and Flaka on the print media market basically remained 
the same, although the competitive pressure that the increased number of new TV stations 
was putting on them has to be emphasized. Only the last period of the researching (24 
March to 1 April 1999) is methodologically questionable considering the fact that the 
situation in the Macedonian print media was dramatically changed before the Kosovo war 
started, compared to the two previous periods of the research. Newly opened and fully 
functioning daily newspapers (Dnevnik, Utrinski vesnik and Fakti) pushed Nova 
Makedonija and Flaka to the brink of the business. It can be also noted that these two 
newspapers today have lost most of their readers, but concerning the factor of continuity 
and historical perspective the research will concentrate on them exclusively.  
 
 
 
The Journalists 
 
„Je ne suppose rien, je ne pronose rien, j’expose -  
I don’t imply anything, I don’t suggest anything, I just display“ 

Auguste Comte 1

 
It can be noted that in most of the cases journalists claim that the principles which 

lead their work directly derive from the ideals of the positivism and the legacy of 
Auguste Comte. They actually expect that readers should believe in advance in such an 
approach by the reporters. Taking into account the cultural fact that the written word 
usually has more credibility than the spoken statement, based on the assumption that 
reporters invest more time, responsibility and checking of their published articles, the 
work of the journalists in the print media frequently escapes the necessary critical 
approach and public scrutiny. “The Modern Macedonian Man” has more skepticism for 
the manipulative potentials of the electronic media than for the “good old newspapers”. 
Therefore, there is a necessity to question and analyze the work of the local reporters and 
journalists, not in order to put additional pressure on them, but to help the process of 
establishing more professional journalism in Macedonia and also to discover the leading 
principles in the work of the journalists.    

 
The War in Slovenia (25 June – 02 July 1991)  
 

Today, thirteen years after the war in Slovenia, anyone who will try to get more 
information about the way how Nova Makedonija daily covered the Slovenian war, 
would find relatively balanced news about these events, although Nova Makedonija used 
to be a strong pro-government newspaper. The newspaper had a special reporter from 
Slovenia who initially was supposed to cover the celebration of the Slovenian 
independence but suddenly found himself in the middle of a conflict and started to report 

 2



about the unexpected events in Ljubljana, informing in details about the problems that the 
regular Slovenian citizens were facing during “Ten Days’ War”. On 25th of June 1991 the 
front page of Nova Makedonija quotes “Behind the Democracy lies Separation?!”. The 
title indicates a sort of confusion and doubts that Nova Makedonija journalists were 
experiencing about the announced proclamation of the independence of Slovenia. In 
regard to this we can also mention the following: in the text under this title dominates a 
strong nostalgic feeling of the unsigned author who concludes: “Most of the Yugoslavian 
citizens consider the disassociation of Slovenia and Croatia as separation and definite end 
of Yugoslavia”, while the Slovenian citizens are “calmly accepting the process and 
consider it as a done deal”. In addition to the emotional feeling of the reporter is the 
photograph of Ljubljana followed by the sentence: “Ljubljana prepares for the fateful 
day”. On the fourth page a reader can find more details about the daily activities of the 
Slovenians just before the historic day, also termed as “D-day”, followed by the 
information on how the new Slovenian army will function and the list of legal acts that 
are about to be proclaimed.          

The next edition of the newspaper for 26th of June reads in capital letters: “Slovenia 
and Croatia left Yugoslavia”. The photographs of Ljubljana and Zagreb are followed by 
the subtitle “Unilateral decisions of Slovenia and Croatia brought fear and doubts about 
the fate of Yugoslavia”. The front page and the single commentary in this edition are 
clearly emphasizing the negative opinion about the Slovenians in the light of the current 
events, who are depicted as “crafty people” who are trying “to profit from confusion”. In 
such circumstances the presentation of Slovenia and Croatia resembles an image of 
troublemakers. The label “unilateral” signals the attitude of the reporters who reflect on 
Yugoslavia as an entity, but an entity which apparently is facing the challenge of 
disintegration. These mixed feelings gradually result in ambivalent outlook of the 
reporters on Yugoslavia. Once Yugoslavia is termed as “outdone community”, but they 
also write: “We shouldn’t give up that easily (on Yugoslavia), it lasted for seven decades 
so everyone has some obligations towards the joint state“. The position of Macedonia in 
the new state of the affairs is not discussed. It can be said that, at least for the examined 
newspapers, the journalists generally didn’t anticipate the events, didn’t contribute with 
suggestions on how things can be resolved and also didn’t suggest the position that 
Macedonia should take during the Slovenian turmoil.     

As the situation was quickly degenerating, Nova Makedonija started to give more 
space for the events in Slovenia. Consequently, the edition for 27th of June has to five 
pages on the situation in Slovenia. In order to report about all relevant happenings, this 
edition presents the photograph of the Slovenian police officers deployed at the new 
border between Slovenia and Croatia informing in the text under the photograph what 
measures Slovenian authorities were taking during the last twenty-four hours. The 
newspaper continues to report about the situation in Slovenia with the same intensity. The 
next day Nova Makedonija added some more pieces to the drama publishing photographs 
of tanks and soldiers regrouping on the Slovenian territory clearly presenting the state of 
war. One of the titles quotes “Shootings in Ljubljana” which indicates that the reporters 
and the journalists of Nova Makedonia were not trying to hide anything from their 
readers and were certainly not attempting to exercise a euphemistic approach to the 
reporting.     

 3



In regard to the sources for the reports and information, the careful reader can see that 
beside the daily reports from the accidental war correspondent from Ljubljana, the 
newspaper is using the news and announcements of the Yugoslavian press agency 
Tanjug, but also quotes Delo (Slovenian newspaper), Oslobodjenje (Bosnian newspaper), 
as well as the reports of Radio Kopar from Slovenia. Most of the articles have transparent 
sources of their information, but at different occasions reporters are using expressions 
like “there are some reports” which is indicating that they were using some unofficial and 
unconfirmed sources of information. But the journalists are well aware that the quantity 
of unconfirmed information is very high so in one of the reports in this edition they 
explicitly say: “This information should be treated with caution, since it is not confirmed 
officially”. At another occasion the reporter quotes that: “The (Slovenian) Ministers are 
giving contradicting, confusing and partial information which are very different from the 
information distributed by the Yugoslav army”, pointing out the attempts by the reporters 
to take an impartial position and criticize both sides in the conflict. As the tensions were 
increasing, the journalists were becoming more aware that they are actually placed in the 
middle of a political galimatias where statements, denials and accusations are given by 
both sides on hourly basis and the responsible side for the crisis is always the opposite 
one. One of the texts reads: “statements are coming from all sides, but all that they have 
are accusations for the other side”. We can note that Nova Makedonija is gradually 
leaving the initial position of criticism on the one side and starts taking a more balanced 
position towards the both sides involved in this conflict. They are considered equally 
responsible for the war drama that is taking place just in front of their eyes.      

We can add that most of the time the highest Slovenian state officials are being cited 
and asked for information including the President, Prime Minister, President of the 
Parliament, members of the Parliament and high representatives of the main political 
parties. From the “Yugoslav side” the statements of the federal institutions and officials 
dominate (The Federal Executive Council, Secretariats of Defense and Interior, Federal 
Council, ministers, e.t.c). The opinions and statements of the international leaders and 
representatives are present on the pages of Nova Makedonija but apparently not too 
much. From the articles and the reporting it can be concluded that there is a good 
cooperation of the Slovenian officials with the journalists through regular press 
conferences and meetings. However, the Macedonian reporters from Slovenia consider 
the good organizing of the contacts of Slovenian representatives with the media as: “part 
of the propaganda war”. The statements of the federal institutions are published regularly 
after they are received from the state news agency Tanjug. More space is given to these 
statements and announcements, as they are treated as separate news, while the reports 
from Slovenia are frequently being compiled in one, relatively extensive, article.  

Generally, the newspaper remains to be neutral although occasionally it leaves this 
position and tries to criticize both sides (e.g. Slovenian decisions are termed as unilateral, 
while Yugoslavia is qualified as hysterical). After analyzing the majority of articles we 
can say that Macedonia is clearly trying to stay aside of the Slovenian chaos. This is quite 
understandable considering the distance between the two countries, but with the crisis 
continuing to develop, discontent and fear of further escalations among the citizens of 
Macedonia was growing, especially among the families that had relatives serving in the 
Yugoslav army (JNA). The image of Slovenia as calm and quiet, almost idyllic, country 
is slowly shattering in the eyes of Macedonian people. Suddenly, it becomes “a place 

 4



where people are shooting at each other, inhabitants are being arrested or killed, it is a 
place filled with uncertainties and disturbances”. The moments when stereotypes are 
breaking up always tend to be emotional rather than cognitive process (Breton 2000: 83). 
But even in this “version”, Slovenia is still felt as part of the common state as the 
reporters often write about the Slovenian war as “the clashes in our country”.   

On the other hand the reporting in the Flaka daily newspaper in Albanian language 
about Slovenian war is rather reduced. The newspaper doesn’t have a reporter from 
Slovenia, and the entire reporting about the events is based on the quoting of the news 
from different news agencies, among which Tanjug is the most common source. 

For example, with a one day delay Flaka on 26th of June reports about “Democratic 
resolving of the Yugoslavian crisis” using information by Tanjug. The approach of 
transmitting the news of other news agencies does not provide conditions for objective 
and professional reporting. Also, the balancing of the news from different sides and more 
in-depth reporting are out of the question, since all the news have already been processed 
by other editorial boards and journalists. As a result, Albanian readers were actually 
disadvantaged concerning the information in their language about the critical events in 
Slovenia.  

On page six of this edition some more space was given to the Slovenian side in which 
the reporter elaborated the position of Slovenia and its firm decision to leave Yugoslavia, 
in this text termed as “dismemberment from Yugoslavia”. Also some doubts on the issue 
whether the Federal Prime Minster Ante Marković will deploy the army in order to 
prevent Slovenia from leaving the federation were presented in the same article. 
Compared to the adjective “unilateral decisions”, mentioned in the Nova Makedonija 
article, Flaka reporter is more reserved concerning the criticism on Slovenia for taking 
the decision to become independent. If we try to find the answers on the question how 
much are journalists devoted in preserving the status quo concerning the structures of 
power in a community (Sadkovich 1998: 1-2) then it is clear that the resistance of Flaka 
reporters towards the possible changes is softer.  

The next edition for 28th of June 1991 is filled with short articles and information 
on the situation in Slovenia and Croatia, which previously proclaimed independence. The 
newspaper is trying to depict the drama in Slovenia by showing a photograph of JNA 
tank and armed soldier standing next to it. In addition, the statement of the Slovenian 
President Kucan was quoted in which he says that: “Slovenians will defend their 
sovereignty by all means necessary”. According to him, the strong resistance that exists 
against JNA is a result of the “brutal actions of the federal army and acts of aggression on 
the sovereign and independent Slovenia”. The source of this statement is Tanjug. It is 
interesting to mention that the “war of words” between the two sides is openly presented 
on the pages of Flakai (E.g the sources from Ljubljana inform about “movement of the 
armed units of JNA in Slovenia” and “JNA controls the borders of Slovenia”, while on 
the other side the Federal Secretariat for Defense informs about “measures undertaken for 
securing borders of Yugoslavia”. The war of words that continues simultaneously with 
the war on the ground is transmitted without any censorship on the pages of Flaka. On 
the third page of the same edition, the letter of Kucan to the presidents of other republics 
is quoted in which he emphasizes “the aggression on Slovenia”. It can be said that the 
presenting of the statements and press releases from the two sides provide opposite 
opinions on the matter, but this is still not sufficient in order to conclude that the 

 5



newspaper has balanced and punctual reporting. This conclusion mainly derives from the 
fact that the presented news are out of date for at least one day, so this results in different 
sorts of confusions and contradictions. The reader is facing an ambiguous picture of the 
events, with different pieces just scattered throughout the pages of Flaka. The 
conclusions of James J. Sadkovich are confirmed in the case of reporting: 

 
“Journalists are trained to compile, not analyze, information. They assure 
credibility by keeping their opinions moderate, ignoring unbelievable news, 
using authoritative sources and selecting evidence acceptable to their editors 
and public” (Sadkovich 1998: 3).         
  

The front page of the issue for 30th of June is again entirely covered with the news 
from Slovenia and the main headline quotes “After the clashes ceasefire has been 
reached” accompanied with pictures of armed confrontations from the previous days. 
Furthermore, another headline quotes “Who is not respecting the ceasefire, Slovenia or 
JNA?” In this article the reporter informs about the “successful mission of European 
Community which finally resulted in acceptance of the conditions for peace from the 
leaders of Yugoslavia”, as well as about the declared three-month moratorium for 
secession of the republics. So the Summit of the European countries in Luxemburg is 
appreciated as successful thus promoting the role of the international community as 
decisive and very positive.  

In the following days and after the intensifying of the confrontations on the ground, 
Flaka continues to transmit the statements and press releases from Tanjug. Observation 
shows that the separate articles are not edited and are not composed systematically so that 
they can present the situation in Slovenia in logical, or some times even chronological, 
order of events and reactions, as it should be the case in a more organized approach. It 
can be concluded that most of the events were covered lightly and “panoramically” 
without extensive analysis or comments neither from the journalists nor from the parties 
involved in the conflict. Additionally, the fact that the newspaper is reporting about the 
events on two days basis is further complicating the objective reporting. It is very 
difficult to obtain clear picture of the situation in Slovenia using the information only 
from Flaka, as this newspaper practically kept reporting about the war just on its surface.   
 
 
The War in Bosnia and Herzegovina (05 February – 12 February 1994) 
 

For the war in Bosnia of special significance is the massacre in the center of Sarajevo, 
that took place at the beginning of February 1994. This tragic event deeply disturbed the 
entire international public. How did Nova Makedonija covere this incident? The first, 
very short information is published in the first analyzed edition (05 February) citing a 
report of “two grenades thrown at the queue waiting for humanitarian help in a settlement 
in south-western Sarajevo”. Although it is mentioned that there were nine fatalities, 
including three children, the article has just ten lines. The sources for this report are AFP 
(Agence France-Presse) and DPA (Deutsche Presse-Agentur). The following day, the 
newspaper publishes a report on a front page informing about “a new attack in the center 
of Sarajevo in which 58 persons were killed”. A photograph from the place of the 
incident was published as well, showing the bodies of the killed. In the initial reports the 

 6



number of the killed is subject of different speculations and is changing depending on the 
source: Sarajevo City hospital informs about 59 victims, eyewitnesses reporting a number 
of 120 injured, while Radio Sarajevo estimates that 200 persons were killed. The incident 
remains to be the top story in the following days, and each day new shocking 
photographs from the green market were published.   

Careful observation shows that the approach of the journalists is mainly descriptive, 
meaning that all sides (Bosnian authorities, Serbian representatives, international 
representatives) are quoted, but the background, explanations and the possible effect of 
this incident were not mentioned. The articles frequently resemble to a reporting of a 
score from a sport event and do not provide in depth coverage of the massacre. Whole 
range of sources were used including: Bosnian President Izetbegović, Bosnian Prime 
Minister Silajdžić, the leader of Bosnian Serbs Karadžić, representative of the Bosnian 
Croats, Radio Sarajevo, press bureau of the Bosnian Army, spokeperson of JNA, 
UNHCR medical coordinator. Also, the use of unofficial sources is very frequent. 
Usually the unofficial sources are cited as following: according to the eyewitnesses, 
different military experts (from NATO, UN, Belgrade), anonymous diplomats, political 
analysts from Belgrade, reliable sources from UNPROFOR, sources sources close to the 
leaders, e.t.c. The quantity of unoffiacial sources used in the texts in Nova Makedonija in 
this period shows that the construction of the media reality was firmly based on 
unconfirmed reports and speculations.    

After the unanimous condemnation of the tragic incident and strong reactions from all 
sides, the newspaper shifted its focus on the international representatives and world 
leaders in an attempt to clarify the possibilities of intervention in Bosnia and chances of 
air strikes against artillery positions around Sarajevo responsible for bombing of the 
civilian population in Sarajevo on daily basis. Once again, most of the statements are 
taken from AFP, DPA and Tanjug. Finally, few days later, the newspaper started 
activating its broad network of correspondents from Belgrade, Sofia, Moscow, Brussels, 
London, and Cologne trying to get more information about the mentioned dilemmas and 
plans. It is important to mention that Nova Makedonija did not have a correspondent from 
Sarajevo during the period of the research who would inform about the course of the 
events from the spot.  

In the article published on 8 February 1994 in one of the rare commentaries from the 
editorial board, the author of the text says that: “It is difficult to judge who is responsible 
for the massacre, one can not blame with certainty any of the sides involved in this war. 
We cannot point the finger just towards Bosnian Serbs, Croats or Muslims, they are all 
under suspicion”. There is also a note of activism in this commentary since the author 
further in the text prompts strong measures and punishment against the perpetrators when 
sufficient evidence is found. Nova Makedonija continues to give relatively equal space 
for the three sides of the Bosnian war and to the international community representatives. 
It is difficult to estimate the general objectivity of the newspaper during this period, 
primarily because most of the sources for information were the foreign press agencies 
and actually, they were the decisive factor for forming of the media image of these events 
and consequently the public opinion in Macedonia. It can be stressed that during this 
period of reporting it is apparent that the theory of colonizing of the local media by the 
western media conglomerates becomes realized once again (Sadkovich 1998: 42).     

 7



 In the article of the issue for 9th of February, the newspaper surprisingly published 
the statements of the Macedonian political and party leaders given seven months ago in a 
meeting with the American senator Kevin Levin who had visited Macedonia during the 
summer of 1993. The discussions were related to the possible military intervention in 
Bosnia and the prospective reaction of the Macedonian citizens in that case and the 
eventual deployment of American troops at the Macedonian border with Serbia. After 
reminding about the statements of the Macedonian state officials from seven months ago, 
which were generally approving military intervention only if that would stop the war in 
Bosnia, the reporter concludes that practically since then there are no reactions from the 
Macedonian side, although the international community was considering the military 
intervention more than ever. It is easy to get the impression that Macedonia once again 
tried to stay away from the Balkan wars and not interfere in any way. The caution from 
the journalists when they were reporting about the war in Bosnia just followed the firm 
position by the authorities. This approach put the reporters in position just to trail the 
events and incidents. They continuously explained the events and the Bosnian war 
through the irrationality of its actors, and did not try to analyze the factors of rationality 
and planning of the parties involved in the conflict.  

Flaka did not cover the Sarajevo massacre extensively. In the edition for 6th of 
February, there are no articles, which are informing directly about the incident. On the 
third page the newspaper informs about the letter of the Bosnian President to the 
international representatives asking for NATO intervention in Bosnia because the 
location of the massacre was actually inside the UN protected zone. In that context the 
statement of the foreign mediator Stoltenberg was given in which he opines, “The 
division of Bosnia is inevitable, and is without any alternatives”. In this way, this issue 
tried to promote the European peace plan, which was suggesting the division of Bosnia in 
three parts, a plan that the Government in Sarajevo was strongly resisting.  

The article suggests that the plan should be implemented as soon as possible and that 
the full implementation of the plan will restore the stable ceasefire. These pieces of 
information were prepared by AFP and Makpress.    

The next edition of Flaka brought the main headline “The end or the beginning of the 
bloodshed?” referring to the decision of the American President Clinton to support the 
request of the UN Secretary General for military intervention in Bosnia and bombing of 
Bosnian Serbs’ positions around Sarajevo. Right next to this article the statement of 
leader of the Bosnian Serbs was published in which he threatens the western allies and 
the UN in case they attack the army under his command. The commentary of the 
journalists E. Sadiku is published on the fourth page. He describes the latest events as “a 
result of the monstrous aspirations of Serbs for the Great Serbia where cannibalism and 
barbarism are used as weapon of the degenerated Serbian nation capable of such 
atrocities”. He also criticizes the statement of Milosevic that “the victims of this incident 
are victims of war criminals, not of the war itself”, calling him directly “a true war 
criminal”. With this text Flaka journalist gives his personal comment on the situation 
after the massacre and it is clear that he is not trying at all to be unbiased. It can be noted 
that most of the texts that require more information that are confirmed or further 
analyzing and comparisons, are actually filled with emotional comments. It looks like the 
emotional discourse was regularly implemented as compensation for the analytical 
approach.   

 8



The next number of Flaka reduced the articles on Bosnia and published just a couple 
of articles on the fourth page informing about the decision of NATO that Serbian forces 
should withdraw their artillery to 20 km distance from Sarajevo and the worldwide 
reactions on the planned air strikes in Bosnia after the ultimatum given to the Bosnian 
Serbs. Main sources for all the information are Makpress and AFP. It is noticeable that 
the newspaper did not cover the Bosnian war comprehensively during the period 5-12 
February 1994. Moreover, the articles and the statements from the involved sides were 
not distributed equally thus preventing any estimation that the reporting could be 
qualified as professional and unbiased. Statements and considerations of UNPROFOR 
and the international community were significantly neglected. The Albanian readers with 
this approach of the reporters and the editors in Flaka were not able to obtain a clear 
picture of the situation in Sarajevo and Bosnia. The pages of newspaper in this period 
became just a playground for the rhetorical and propaganda war of all sides without 
exception.   

 
Kosovo conflict (24 March – 01 April 1999) 
 
Perhaps because of its vicinity, the Kosovo crisis preoccupied the Macedonian media 
much more than the previous wars in the Balkans. Nova Makedonija reports about 
Kosovo on the first day of the research, informing about the situation at the border 
crossing point Blace. A photograph is presented showing how deserted the place is and in 
that condition, it resembled a distant army border post rather than a usually frequent 
border crossing. On the central lower part of the photograph, a starving dog is shown 
making the picture very symbolic how unfriendly Blace was for the people at that 
moment. All the details on the front page (headline, photograph and article) are direct 
signs of the local fear from the possible wave of refugees from Kosovo. In the first lines 
of the text the reporter quotes that at that moment the information that the two border 
crossings toward Kosovo are closed have been confirmed only by the Associated Press 
and Reuters press agencies citing officials from the western counties. Further in the text a 
vague statement from the spokesperson from the Macedonian Ministry of Defense is 
quoted declining to confirm the reports of border crossings being closed. The poor 
communication between the reporters and the Government representatives is obvious, 
putting the journalists in a position to quote the information from their foreign colleagues        
on regular basis, although the actual events were taking place just 15 kilometers from 
their offices. One of the conclusions is that the positions of the Macedonian establishment 
towards the situation in Kosovo at that point were not defined clearly and consequently 
the reporters of pro-government Nova Makedonija were briefly puzzled on the editorial 
policy that they should take. However, it is obvious that there was no aprioristic approach 
by the Macedonian reporters before the start of the war in Kosovo, unlike the situation in 
different parts of former Yugoslavia where previously accumulated stereotypes were just 
waiting to be activated. The situation with Nova Makedonija is different because of the 
fact that as strong pro-government newspaper at that moment it had to be politically 
correct towards the Albanian side in the conflict because of the fact that one of the 
political parties participating in the government coalition was Albanian political party. 
The articles in Nova Makedonija virtually had to signal the good relationships within the 
Government and the stable situation in the coalition. The reports of the professionalism of 

 9



the police forces deployed at several important positions on the way to Kosovo border 
were the only signs that the newspaper is strong government supporter.  
Smaller part of the front page is dedicated to the unsuccessful talks between the 
American envoy Richard Holbrook and the Yugoslav President Milosevic. The news is 
transmitted from Reuters but this source is combined with the statement of Milosevic for 
the state television of Yugoslavia in which he demands that the deadline for the political 
agreement on Kosovo should be discharged. Although both sides were quoted it is 
obvious that much larger space was given to the Western diplomats and representatives.        

The next issue of Nova Makedonija on 25th of March has a large photograph of the 
American President Clinton on the front page taken at the moment of his announcements 
of the beginning of air strikes on Yugoslavia. Interesting to note is that the photograph 
was borrowed from the CNN breaking news TV announcement. The main headline 
quotes “NATO bombed FR Yugoslavia” adding more details about the locations that 
were hit by the first wave of air strikes. All reports were quoted from Reuters.    
The front page was almost entirely dedicated to the western and international 
representatives with sporadic short statements from the Macedonian authorities 
confirming “the calm and stable situation in Macedonia” after the beginning of the 
NATO campaign. Only relevant observation concerning this issue of Nova Makedonija is 
the “framing” tendency of the reporters (Breton 2000: 101), in this context meaning that 
they composed the articles in order that will present the plans and explanations of actions 
just from one side. In that composition the story of that side is covered in details while 
the other side is presented just in formal way citing its opposition and denials.  The front 
page of this edition evidently indicates the more subtle support for Western allies from 
the Macedonian media already given on the ground. In additional comment a member of 
the editorial board elaborates different scenarios that could take place after the bombing. 
The use of the so called “word-traps” (ibid 101-102) where certain choice of words and 
order of words has specific effect (Andreas Freund cited in Breton 2002: 102), is 
frequent. The effects of phrases like “stubborn Milosevic”, “tough Milosevic” are ease to 
anticipate, and as a result it derails the reporting from neutral and unbiased.  It is worth 
noting that the name of Milosevic is entirely personifying the leadership of FR 
Yugoslavia. He dominates the space given to the Yugoslav side and the statements from 
other high ranking officers or officials are rare.  

On the third page of this edition some information was published on other relevant 
events for Macedonia most notably reports about the controlled flow refugees entering 
the country. This instance represents breaking point for the journalists in Nova 
Makedonija who in the following days refocused their interests towards the refugee 
crisis. The information about the conflict in Kosovo and the bombing of Yugoslavia were 
reduced.        

In the edition for 26th of March Nova Makedonija special reporter from Belgrade 
started to inform on daily basis about the situation in Belgrade and Yugoslavia. Her 
reports were based on the statements and press releases of the Yugoslav authorities as 
well as on the reports and articles of the local reporters. The contribution of the special 
reporter from Belgrade brought more balance in the reporting but the publishing of 
more information from the western side remained approximately in ratio 2 to 1. 
Mathematical comparisons about the number of articles published on the basis of 
information from the western press agencies compared to the Yugoslav Tanjug and state 

 10



television could be considered as problematic and uncertain having in mind the fact that 
the flow of information and news from the western agencies is significantly larger. But 
relevant observation is that the special reporter from Belgrade informed regularly about 
the clashes on the territory of Kosovo citing only Serbian sources and press 
announcements from the Yugoslav army. These sources were frequently cited as 
“according to the relevant Serbian sources”, “Military Comentator of Serbian television”, 
and different words or phrases that serve as euphemisms for uncertain source: 
“apparently”, “evidently” or “according to the previous experiences”. The local reporters 
of Nova Makedonija were trying to reduce this gap by citing Western reports on the 
situation on the territory of the Kosovo province.       

Starting from this edition the reports from Kosovo began to be published in the 
frames of the previous matrix of the newspaper which is dividing the main domestic news 
from regional or foreign news, so the extensive reports on situation in Kosovo and 
Yugoslavia were pushed from the front page.  

One of the articles that was noticeably biased was the report about the anti-NATO 
protest held in Skopje as a sign of support to Yugoslav authorities by organized groups 
from Macedonia. During the protest several foreign Embassies were attacked and their 
property was damaged. The reporter strongly condemned the organizers of the protests 
but didn’t mention any concrete reports on the damage, number of arrests or other 
relevant and precise information. He concentrated in his text only on his personal 
impressions of the event giving the article strong expressive note.   

In the edition for 29th of March the newspaper started publishing the reports from its 
special correspondent from NATO headquarters in Brussels. The reports “from the spot” 
brought more new information on the pages of Nova Makedonija and offered more 
insights on the NATO operation. Most of these reports were based on the press 
announcements and statements by the NATO representatives.   

More indicative article was published in the same issue from Belgrade in which the 
special reporter transmitted the reports of the local media on the occasion of the ten year 
anniversary after the revoking of autonomy of Kosovo and Vojvodina. The text is directly 
presenting the strong rhetoric of the Serbian authorities and their views on this act 
considered as “an event that returned under control of Serbia all its territories”. The cited 
texts praised the decision to revoke the status of autonomy for Kosovo and Vojvodina 
given with the Yugoslav constitution from 1974. Apparently the “directive style” of the 
text was well noticed by the local responsible parties and as a result the reports from 
Belgrade and Yugoslavia in the following they were cited more carefully marking the 
strong statements by Serbian and Yugoslav officials with quotations. As the propaganda 
war intensified, the journalist of the newspaper tried to implement a more critical 
approach towards the Serbian side locating and underlying the obscure and ambiguous 
statements by their officials such as “Colonel Novaković didn’t mention the number of 
injured civilians and soldiers” (Nova Makedonija, 29.03.1999). In the following days the 
reporting on Kosovo remained operating in these frames and the most visible change in 
these editions was the countdown from the beginning of the bombing.  

   On the other side, the reporting in Flaka about Kosovo in the period between 24 to 
31 March 1999 is much different than in the cases of Bosnian and Slovenian wars. The 
influx of information in one edition is considerably increased, the articles are more 
extensive and they are better organized. The informing is regular and it is noticeable that 

 11



all the relevant events during the war are covered. The most frequent source of 
information is Kosovapress news agency, while MIA (Macedonian Information Agency), 
AFP, Reuters, Radio Dykaxhini (local Kosovo radio station), NATO and UN 
representatives are also included. During the crisis the newspaper didn’t have reporters in 
Kosovo, although it was obvious that the interest of the readers of Flaka for the 
happenings in Kosovo are at a high level, as well as are the empathy and the sentiment 
for the Albanians in Kosovo. The pages of Flaka are filled with bombastic and intriguing 
headlines, but on the other side the newspaper is not reporting about the air-strikes on the 
territory of Serbia and Montenegro. The framing of the newspapers is transparent and the 
policy of the editors is clear in terms that the only focus of the reports in Flaka is the fate 
of the Albanians in Kosovo. Most of the reports are written in bombastic style and have a 
dose of ethnocentrism. One day before the bombing of Belgrade the pages of Flaka are 
covered with short news about the Albanian victims in Kosovo, reporting in details about 
the civilian victims, burnt houses and bombing of the Albanian villages by the Serbian 
security forces, which are frequently named as “terrorists”. All the articles have a lot of 
details; they regularly inform about locations of attacks on Albanians, number of victims 
identifying the numbers of women, children and elders, the number of displaced persons, 
injured and killed. The reader can certainly get a clear but one-sided picture of the events 
in Kosovo. We can just repeat the aforementioned observation that the number of details 
is sometimes blocking the real content of the text. Also the continued focus on just one 
side of the war in Kosovo and the marginalization of other relevant events distorts the 
real picture of the war. Following this logic of reporting the articles in the next days 
continued to be dramatic and striking. The rhetoric against the Serbian side intensified 
and the sufferings of the Kosovars were vividly reported. If the accent until that reporting 
day was on the displaced persons and the killed Albanians, in the following days the 
newspaper started to report about “series of killings and massacres”, “Serbian tanks and 
armored vehicles attacking Albanian refugees”, “genocide on the Kosovars”, and “the 
exodus of the innocent Albanian people in Kosovo”. Also when Flaka is transmitting 
news from foreign news agencies they are selected only when they are dramatic enough, 
such as the report about “Serbian gangs of death on the streets of Pristina” (according to 
AFP). The process of “over-lexicalization” is apparent, meaning that the reporters are 
using increased number of words with similar meaning inducing negative connotations 
(Dimitrijević-Kazić 1999: 293) with intention to increase the emotional effect of the 
articles.        

Also it should be mentioned that most of the articles and reports are accompanied 
with photographs showing burning houses, crying women and children and other 
disturbing scenes. The number of Serbian victims out of Kosovo during the NATO 
campaign is not reported. On the fourth day of the bombing there is a report of “18 killed 
soldiers of Serbian army, captured tank, armored vehicle and two vehicles near Drenica”. 
Later the newspaper reports about the intensified NATO campaign on different locations 
throughout Yugoslavia and the support that NATO commanders received from the 
American President Clinton. Flaka repeatedly transmitted anonymous statements from 
NATO officials, but the reports of NATO airplanes being shut down are not confirmed 
even from these sources. On the contrary, the newspaper is giving more space to the 
denials of these reports even when it was obvious that the NATO had some losses on the 
ground. The losses of “Milosevic troops” were regularly reported. Although in this phase 

 12



the rest of the newspapers in Macedonia were more concentrated on the refugee crisis and 
the humanitarian disaster, Flaka remains to be focused on the “Serbian terror in Kosovo”, 
and the “barbaric genocide of the Serbs on Albanians”. With this way of reporting the 
journalists of Flaka are clearly marking the area of their interest, which geographically 
coincides with the areas populated by ethnic Albanians. The reporters did not try to take a 
more analytical approach to the events.    

 
Conclusion 
Most of the relevant conclusions were already specified in the previous sections of the 
text. However, several other observations are important to be mentioned as well. One of 
the more important remarks is that the Macedonian journalists failed to elevate their 
profession to the level of relevant social force during the historic changes and the wars in 
former Yugoslavia. More moderate critics would probably operate with different factors 
of slow transition of journalism in post-socialist countries, but the lack of efforts to try to 
positively affect the course of the events and inform the readers in more objective and 
transparent way is evident. There were no decisive steps to make the reporting 
independent and more analytical and no attempts were made to reaffirm the journalistic 
professionalism proclaimed and praised by the local media. In the observed reporting 
periods we can rather speak about constant struggle by the journalists to find modus 
operandi between protections of: existing structures of power and authority, cultural or 
local ethnical values and the ideals of the modern journalism. Even today when the larger 
competition is offering better conditions for journalist to accept more challenging 
reporting tasks, we can say that this kind of approach is still only an exception.       

Also during the research of the Macedonian print media it became clear that the 
professional reporting stands for more than citing all conflicting sides and quoting 
different sources. According to Sadkovich (1997: 42) the tendency of the journalists to 
remain on the level of “micro-ethics” (discussing only the surface of the events, not 
trying to look for the background or real actors in the conflicts and their intentions) 
actually devaluates the reporting and the journalist work. In our case the reporting was 
limited to micro-ethical approach, and the reporters nearly never tried to explore the 
dimension of the background of the events. Human ethics in small doses was a successful 
formula for the local journalists in this period.    

In reference to the more specific local factors in the reporting we can add that the 
differences that exist between the Macedonian and Albanian newspaper are generated by 
many factors among which the language and culture have the central role. It is common, 
not only for the two observed newspaper, that during periods of crisis they mainly reduce 
the scope of their targeted readers, usually on ethno-linguistic lines. Also, the efforts of 
the journalists to be informed about the specific preferences of the readers from different 
communities in Macedonia are unsatisfactory. Not knowing the cultural differences or the 
specifics of the different groups of readers in the society is relevant problem and is a 
continuing trend. While most of the Albanians use or understand the Macedonian 
language, most of the Macedonians don’t understand Albanian and they cannot follow 
how Albanian newspapers are covering different events. The language factor is often a 
barrier between the communities, but is certainly not the only one. Another obstacle is the 
lack of professional approach to the process of informing the public which requires 
fulfillment of at least four criteria: objectivity, accurateness, punctuality and relevancy. 

 13



Other important criteria for the course of the informing and its quality are the sources. In 
case when Flaka is shouldered on Kosovapress and Nova Makedonija on foreign news 
agencies or its local correspondent network, differences are inevitable. Finally, it is not so 
uncommon for the reporters to take sides of different political circles or centers of power 
during “war and peace”, but the first victim of that approach is their own professionalism, 
a scenario very usual for the journalists in the region. The ideas of freedom of the press 
and independent reporting are quickly collapsing in the cases when journalism becomes 
subjected to political control or manipulation. The outside pressure on journalism, not 
only during war time, has different backgrounds and the journalists are well aware of all 
its forms. They are also aware of their own disadvantages which are challenging the 
standards of their work, but the focal problem has been the weak local tradition of 
independent journalism which is making the journalists vulnerable to political pressure. 
This draws them directly to the “dark zone” of political propaganda where they have only 
one role, to be the weapon of intolerance and negative stereotyping.  

The journalist of New York Times would summarize: “The freedom of the print media 
is guaranteed only by its (real) owners”.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 14



BIBLIOGRAPHY 
 
Bal, F (1997) Moć medija, Clio, Beograd. 
 
Breton, F (2000) Izmanipulisana reč, Clio, Beograd. 
  
Николовска, Н. and Силјановска-Давкова, Г (2001), Македонската транзиција во 
дефект, Магор, Скопје. 
 
Sadkovich, J.J (1998) The U.S. Media and Yugoslavia, 1991-1995, Praeger, Westport, 
Connecticut. 
 
Dimitrijević-Kazić, M (1999) „Analiza diskursa u novinskim člancima“ in Skopljanac, N 
et all (ed.), Mediji i rat, Mediji, Beograd, pp.291-308. 
 
Sopar, V (2003) „Press in Macedonia: Still in Process of Transition“[online], 
available from http://www.soemz.euv-frankfurt-o.de/media-see/index.html 
[accessed at 18.06.04]. 
 
Thompson, M (1999) Forging War: The Media in Serbia, Croatia, Bosnia and 
Herzegovina, University of Luton Press, Luton. 
  
                                                 
 

 15


	Perhaps because of its vicinity, the Kosovo crisis preoccupied the Macedonian media much more than the previous wars in the Balkans. Nova Makedonija reports about Kosovo on the first day of the research, informing about the situation at the border crossing point Blace. A photograph is presented showing how deserted the place is and in that condition, it resembled a distant army border post rather than a usually frequent border crossing. On the central lower part of the photograph, a starving dog is shown making the picture very symbolic how unfriendly Blace was for the people at that moment. All the details on the front page (headline, photograph and article) are direct signs of the local fear from the possible wave of refugees from Kosovo. In the first lines of the text the reporter quotes that at that moment the information that the two border crossings toward Kosovo are closed have been confirmed only by the Associated Press and Reuters press agencies citing officials from the western counties. Further in the text a vague statement from the spokesperson from the Macedonian Ministry of Defense is quoted declining to confirm the reports of border crossings being closed. The poor communication between the reporters and the Government representatives is obvious, putting the journalists in a position to quote the information from their foreign colleagues        
	on regular basis, although the actual events were taking place just 15 kilometers from their offices. One of the conclusions is that the positions of the Macedonian establishment towards the situation in Kosovo at that point were not defined clearly and consequently the reporters of pro-government Nova Makedonija were briefly puzzled on the editorial policy that they should take. However, it is obvious that there was no aprioristic approach by the Macedonian reporters before the start of the war in Kosovo, unlike the situation in different parts of former Yugoslavia where previously accumulated stereotypes were just waiting to be activated. The situation with Nova Makedonija is different because of the fact that as strong pro-government newspaper at that moment it had to be politically correct towards the Albanian side in the conflict because of the fact that one of the political parties participating in the government coalition was Albanian political party. The articles in Nova Makedonija virtually had to signal the good relationships within the Government and the stable situation in the coalition. The reports of the professionalism of the police forces deployed at several important positions on the way to Kosovo border were the only signs that the newspaper is strong government supporter.  

